';
side-area-logo

Trigendan synty

Alussa oli hiljaisuus ja pahvilaatikko

”Ihan alussa oli hiljaisuus. Silloin, kun olisi pitänyt kertoa. Vaikeneminen, kun ei olisi pitänyt vaieta. Elämä on lyhyt. Liian lyhyt, että sitä kannattaisi käyttää puhumattomuuden taakkojen kantamiseen.”

 

Ihan alussa oli hiljaisuus. Silloin, kun olisi pitänyt kertoa. Vaikeneminen, kun ei olisi pitänyt vaieta. Elämä on lyhyt. Liian lyhyt, että sitä kannattaisi käyttää puhumattomuuden taakkojen kantamiseen.

Yhtenä marraskuisena yönä kehittelin mielessäni uudenlaista tapaa tehdä ammatillista keskustelutyötä. Olen verrannut menetelmää autoon; en ole keksinyt autoa, mutta olen keksinyt siihen ohjaustehostimen. Puhuminen sen avulla on helpompaa.  Ensimmäinen prototyyppi valmistui kotoa löytyneestä pahvilaatikosta ja paperikolmioista. Huikea oivalluksen hetki oli, kun tajusin, että pahvisen kolmion voi myös kääntää. Sillä hetkellä syntyi kuudes lapseni, joka on kolmio.

Trigenda®n   syntyprosessin takana on käytännön kokemus ihmisten parissa tehdystä työstä. Toisaalta sen takana on ollut toive. Toive siitä, että olisi kättä pidempää siihen työnteon arkeen, jossa ihmisiä kohdataan, kuullaan ja yritetään auttaa eteenpäin. Mielessäni on ollut kuva kokonaisesta ihmisestä, hänen omassa kontekstissaan.

Menneisyys ja tulevaisuus, koettu ja nähty, ilot ja surut. Pettymykset ja menetykset, toivo paremmasta. Dialogin aikana on mahdollista tehdä yhdessä oivalluksia, jotka avaavat uusia näkökulmia ja parhaimmillaan reittejä perille.

Haasteet on tehty voitettaviksi, toiveet täytettäviksi ja ongelmat ratkottaviksi.

Ne pitää vain ensin saada sanotuksi.

Salla Gummerus

Alussa oli pahvinen kolmio ja lappuja. Trigenda®n kehittämistyötä tehtiin yhteistyössä Sallan ja Heli Heinon kanssa. Keskeisissä rooleissa olivat myös konsultoimassa YTM Minttu Lämsä, sekä suunnittelutyössä graafikko Sampo Rossi ja muotoilija Jyrki Kokko.

Trigenda® syntyi tarpeeseen antaa asiakkaalle ääni silloinkin, kun ääntä ei meinaa löytyä tai se on jostain syystä kadoksissa. Vahva ja laaja-alainen työkokemus asiakastyöstä, keskusteluista ja tavoitteellisista prosesseista sekä niihin liittyvistä haasteista on auttanut ja innoittanut kehittämään monipuolista käytännön työvälinettä kohtaamistilanteisiin.

Kuusi prototyyppiä ja monta, useaan kertaan muokattua korttisarjaa myöhemmin Trigenda® dialogimenetelmä oli valmis eri ammattialojen käyttöön vuonna 2016. Olimme yhdessä kehittäneet keskustelutyön ammattilaisille suunnatun asiakaskeskeisen, ratkaisukeskeisen, monipuolisen menetelmän. Suuri toiveemme on, että tämä auttaa juuri sinua keskustelutyötä tekevä ammattilainen asiakkaan kohtaamisessa, puheeksiottamisessa ja asiakkaan tukemisessa.

Matkan varrella kehitystyössä ja tuotteistamisprosessissa on ollut mukana useita lahjakkaita ihmisiä, jotka ovat omalla osaamisellaan ja kannustamisellaan auttaneet meitä eteenpäin.

 

 

Takaisin kokemuksia sivulle
Masa